26 ژوئیه 2023 - مطالعه ی اخیراً منتشر شده در ژورنال PLOS One اثرات مکمل زردچوبه را بر متابولیسم گلوکز در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک (MetS)، دیابت نوع 2 (T2DM) یا پیش دیابت ارزیابی کرد.

پیش زمینه

دیابت نوع 2، با بیش از 437.9 میلیون نفر در سال 2019 به یک بار سلامت جهانی تبدیل شده است. افزایش مواردT2DM در کشورهای در حال توسعه چشمگیرتر بوده است. در حالی که مدیریتT2DM  نیازمند مداخلات متعدد است، دسترسی به درمان برای کنترل بیماری حیاتی است.

دسترسی به درمان های پیشرفته در کشورهای کمتر توسعه یافته، محدود است. به این ترتیب، تلاش‌هایی در حال انجام است تا از خواص گیاهان بومی قدیمی با اهداف دارویی، استفاده شود.

زردچوبه (Curcuma longa) یکی از این گیاهان است که در غذا و دارو استفاده می شود، و تاثیرات آن بر دیابت مورد مطالعه قرار گرفته است. علاوه بر این، بررسی‌های سیستماتیک و متاآنالیزهای متعدد(SRMAs) ، کارآزمایی‌های تصادفی‌ و کنترل‌شده(RCTs) ، به دلیل بررسی در جمعیت‌های متفاوت، موارد استفاده، فرم‌های آماده‌سازی، مدت زمان، نتایج ناهمگن و متفاوتی را ارائه داده اند.

در مورد این مطالعه

در مطالعه ی حاضر، محققان شواهد موجود در مورد اثرات مکمل زردچوبه را بر پارامترهای متابولیک و گلایسمی در افراد مبتلا به سندرم متابولیک، پیش دیابت و دیابت بررسی کردند.

جستجو در پایگاه‌های داده‌های ثبت مرکزی کاکرین، Medline،Scopus  وEmbase  برای بررسی‌های سیستماتیک و متاآنالیزهای مربوطه که تا سپتامبر 2022 منتشر شده بودند، انجام شد.

این جستجو شامل تمام  SRMAهایی می شد که شامل بزرگسالان مبتلا به پیش دیابت، سندرم متابولیک یا دسابت نوع 2 بودند، اثرات مکمل‌های زردچوبه را نسبت به دارونما یا درمان استاندارد ارزیابی کرده و پارامترهای گلایسمی را با هم مقایسه کرده بودند.

مکمل های زردچوبه شامل: مکمل های کامل (ریزوم کامل و پودر استاندارد)، مکمل حاوی عصاره‌های کورکومینوئید، مکمل هایی با آماده‌سازی با دوز پایین piperine، یا مکمل هایی با آماده‌سازی‌ برای افزایش فراهمی زیستی، بود.

نتایج اولیه این مطالعه شامل سطوح قند خون ناشتا (FBG) و هموگلوبین A1c بود. علاوه بر این، سایر پیامدها شامل پروفایل لیپیدی، فشار خون، پروتئین واکنشی سی(CRP)، اسید اوریک و مقاومت به انسولین بود. علاوه بر این، تیم یک متاآنالیز به روز شده ازRCT ها ازSRMA های اخیر منتشر شده در مارس تا سپتامبر 2022 انجام داد.

از ابزارهای خطر سوگیری AMSTAR 2 و Cochrane برای ارزیابی کیفیت روش شناختی SRMAها و RCTها، استفاده شد. کیفیت شواهد بر اساس سوگیری انتشار، غیر مستقیم، عدم دقت، ناسازگاری و خطر سوگیری تعیین شد.سوگیری انتشار و ناهمگونی مطالعات به ترتیب با استفاده از آزمون Egger و آمارهI-squared  ارزیابی شد.

یافته ها

محققان 14بررسی‌ سیستماتیک و متاآنالیز(از بیش از 3500 بازدید) را در بازنگری فعلی گنجاندند. آنها بین سال‌های 2015 و 2022 منتشر شده بودند، شامل 5 تا 26 کارآزمایی تصادفی کنترل شده با نمونه‌هایی از 290 تا 1790 شرکت‌کننده.

عصاره های کورکومینوئید، آماده سازی با افزایش فراهمی زیستی، و آماده سازی کامل به ترتیب در 10، 13 و 9 مطالعه مورد بررسی قرار گرفته بود.

شواهد حاصل از بررسی‌های سیستماتیک و متاآنالیزها به عنوان شواهدی با کیفیت بسیار پایین رتبه بندی شدند. علاوه بر این، اکثرSRMA ها دارای همپوشانی بالایی بودند، به عنوان مثال، 31کارآزمایی تصادفی کنترل شده در چندین SRMA گنجانده شده بودند. 9 بررسی‌ سیستماتیک و متاآنالیز،تغییراتFBG  یا HbA1c را پس از مصرف مکمل زردچوبه مشخص کردند. از این تعداد، هشت مورد کاهش قابل توجهی در سطوح قند خون ناشتا یا HbA1c نشان دادند. 3 بررسی‌ سیستماتیک و متاآنالیز، کاهش قابل توجهی را در مقاومت به انسولین گزارش کرده بودند.

کاهش قابل توجهی در سطح کلسترول کل (TC) و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL-C) در چهار بررسی‌ سیستماتیک و متاآنالیز، گزارش شد. هیچ یک از بررسی‌های سیستماتیک و متاآنالیزها گزارشی در مورد افزایش سطوح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا(HDL-C) ارائه ندادند.

شش بررسی‌ سیستماتیک و متاآنالیز،کاهش سطح تری گلیسیرید(TG) را نشان داد. چندینبررسی‌ سیستماتیک و متاآنالیز، تغییراتی را در فشار خون، شاخص توده بدنی (BMI) وCRP ، اما با اهمیت آماری محدود گزارش کردند.

به طور کلی، 28 کارآزمایی تصادفی کنترل دارشامل 2362 بیمار 34 تا 70 ساله در متاآنالیز به روز شده، قرار گرفتند. این کارآزمایی های تصادفی کنترل دار،اثرات پودر زردچوبه کامل، عصاره‌ها و مکملهایی با افزایش‌ فراهمی زیستی را نسبت به دارونما مقایسه کرده بودند. خطر سوگیری در هفت کارآزمایی تصادفی کنترل دار بالا بود، در 14 کارآزمایی تصادفی کنترل دار نگرانی هایی از خطر سوگیری وجود داشت و در هفت مورد پایین ارزیابی شد.

مکمل زردچوبه به طور قابل توجهی سطوح HbA1c و FBG را نسبت به دارونما/ درمان استاندارد کاهش داد. علاوه بر این، LDL-C، HDL-C، فشار خون دیاستولیک و مقاومت به انسولین را به طور قابل توجهی کاهش داد. هیچ تغییری در سطوح TG یا TC وجود نداشت.

در تجزیه و تحلیل های زیر گروهی بر اساس نوع مکمل، کاهش FBG با آماده سازی فراهمی زیستی افزایش یافته و عصاره کورکومینوئید مشاهده شد. با این حال، تمام اشکال این مکمل منجر به کاهش قابل توجهی در HbA1c شد.

کاهش سطح HbA1c یا FBG با دوزهای بالاتر این مکمل افزایش یافت. علاوه بر این، کاهشFBG در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک یا دیابت نوع 2 مشهود بود، در حالی که تنها بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش HbA1c را تجربه کردند.

تجزیه و تحلیل حساسیت، نتایج ثابتی تولید کرد. آزمایش Egger و پلات های funnel، سوگیری انتشار را رد کرد، به جز برای نتایج BMI یا FBG.کیفیت شواهد بر اساس ناسازگاری به دلیل ناهمگونی، متوسط رتبه بندی شد.

نتیجه گیری

یافته ها حاکی از این است که پس از مصرف مکمل زردچوبه، به ویژه با دسترسی زیستی افزایش یافته و عصاره کورکومینوئید، کاهش قابل توجهی در سطح HbA1c  و قند خون ناشتا به ترتیب از حدود 0.13٪ تا 0.51٪ و 8 میلی گرم در دسی لیتر، اتفاق می افتد.

تجزیه و تحلیل زیر گروهی، اثرات مفیدی را بر مدیریت قند خون در سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 نشان داد. بررسی های آینده برای ارزیابی اینکه آیا این اثرات در درازمدت باقی می مانند و اینکه آیا این مکمل می تواند خطرات عوارض دیابت را کاهش دهد، ضروری است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20230726/Effects-of-turmeric-supplementation-in-individuals-with-metabolic-syndrome-and-diabetes.aspx